rare: kemudi kapal. food for foodie!

1.3.2014

kemudi kapal. macam mana dia dapat nama pun ai tak pasti. mungkin kerana bentuknya atau tempat ia selalu dijumpai? misteri. hehehe :-p oleh kerana ai tak pernah makan kemudi kapal, ai nak cuba lah. mak kata dulu2 atuk selalu masak kari kemudi kapal ni. hmm. apakah rasanya? jeng, jeng, jeng....

kemudi kapal ni mempunyai cengkerang yang agak besar berbentuk segitiga. agak sukar ditemui sebelum ni, so kategori rare!


kat pantai remis, harga jualan adalah rm10 untuk 9 ekor. oleh kerana sekarang musim kemudi kapal, maka price dia rendah lah. makcik ni kata harga seekor kemudi kapal boleh mencecah rm2/ekor. mahal kan. huhu. kat sini, korang boleh dapatkan khidmat makcik ni untuk keluarkan isi kemudi kapal ni. susah gak nak keluarkan. so let the expert do their job :-)


rupa isi kemudi kapal. nampak lebih besar dari isi2 haiwan cengkerang yang lain.


mak dengan jayanya telah masak kari kemudi kapal ni. sebab saiznya agak besar, agak mustahillah boleh telan dalam sekali suapan. rasanya ialah mixture taste of mentarang+kerang+lala+dll. bila gigit satu part rasa macam makan mentarang, gigit part yang lain rasa macam kerang, ada 1 part tu isi dia keras sikit rasa dah macam isi ikan. all in one lah!

memang rare. korang pun patut cuba. hehehe :-)

0 comment:

Powered by Blogger.